World Television Day: hoe TV een volwaardig digitaal medium is geworden

TV is vandaag zoveel meer dan alleen lineair kijken. Het medium vindt zichzelf voortdurend uit en blijft over de hele wereld elke dag mensen inspireren, informeren en entertainen. Op 21 november 2018 vieren tv-professionals dit voor de 22ste keer met World Television Day. Het centrale thema dit jaar is quality content. Iets waar we bij MEDIALAAN – de Persgroep Advertising ook voluit voor gaan, samen met jou als adverteerder. Tijd om dieper in te gaan op het belang van deze bijzondere dag en de toekomst van TV advertising. 

De kracht van televisie in de kijker 

Als het gaat over impact en effectiviteit is televisie als advertentiemedium nog altijd niet te kloppen. Maar ook qua reach blijft het de absolute nummer één: volgens een studie van The Global TV Group bedroeg de dagelijkse reach in België in 2017 72,8%. “Het is dan ook top dat we op World Television Day dit sterke medium in de kijker kunnen zetten”, zegt Tim Van Doorslaer, Head of Research bij MEDIALAAN – de Persgroep Advertising. “Want er wordt zo veel over digital gepraat, terwijl televisie nog steeds een prominente rol inneemt in ons leven. Als je een foto van een woonkamer van vandaag zou vergelijken met één van 20 jaar geleden, zullen daar inderdaad veel nieuwe zaken zijn bijgekomen: tablet, smartphone, noem maar op. Maar de televisie staat wel nog steeds centraal. Ondanks de uitdagingen waarvoor het medium staat, is het nog steeds springlevend én effectief.”
 

Tim Van Doorslaer

Dialoog met de adverteerder via nieuwe wegen

 Maar wat met de jeugd? Amper 36 % van de jongeren tussen 18 en 24 jaar kijkt nog regelmatig lineair tv. Zo blijkt uit een onderzoek van consultant Deloitte. 47 % van hen heeft toegang tot video on demand. Wat betekent dit voor jou als adverteerder? Alain Beerens, Marketing Communication Manager bij Egta: “TV – of total video, een term die steeds vaker gebruikt wordt – is al geruime tijd meer dan lineair kijken. De talrijke innovaties die de voorbije jaren het daglicht zagen, zijn niet meer op een hand te tellen: adressable advertising, programmatic, connected TV, automatic content recognition, het gebruik van A.I en veel meer. Stuk voor stuk voorbeelden hoe televisie de dialoog blijft aangaan met adverteerders en zichzelf blijft heruitvinden om tegemoet te komen aan hun noden.”
 

Alain Beerens

Televisie in een digitaal verhaal 

Door het stijgende succes van online video en de komst van uitgesteld kijken, is het soms zoeken naar de plaats van televisie binnen het digitale verhaal. Alain Beerens: “Er wordt vaak over het hoofd gezien dat de talrijke vernieuwingen ervoor gezorgd hebben dat TV een volwaardig digitaal medium is. Het tijdperk van de digitale disruptie is voorbij en het is aan ons om de vele onwaarheden en mythes die nog steeds circuleren te corrigeren. We brengen de kracht van TV onder de aandacht door met een verenigde stem te spreken voor de industrie en het verhaal van televisie te vertellen. Het is aan de TV-industrie om aan adverteerders, journalisten, tech guru’s en agentschappen te tonen dat de effectiviteit en duurzaamheid van dit onvergelijkbare  medium geen lokaal verhaal is, maar een meetbare realiteit over landen, continenten en zelfs generaties heen.”