"Voor de adverteerder vormt het stijgende bereik van DAB+ een nieuwe opportuniteit"

Eén op de vier Vlamingen kent DAB+. Bijna één op de vijf heeft een DAB+-toestel of wil er eentje kopen. Van het totale radioluistervolume is 21 procent digitaal. Het zijn mooie resultaten uit de nulmeting ‘Digitale Radio’ door onderzoeksbureau Ipsos. En ze zijn meer dan welkom in de week van de digitale radio, die loopt van 12 tot en met 18 november. “We trekken dan ook volop de digitale kaart en brengen onze radio’s dankzij de technologie via alle mogelijke dragers bij onze luisteraars”, aldus An Caers, directeur Radio bij MEDIALAAN. 

Wat betekent de week van de digitale radio voor de radiozenders Qmusic en Joe? 

An Caers, directeur Radio: “Deze eerste editie van de week van digitale radio is in vele opzichten positief: we benoemen de kracht van het medium, we belichten de digitale initiatieven die ervoor zullen zorgen dat het medium ook in de toekomst krachtig zal blijven en we doen dit samen met de 3 grote mediahuizen. Wij nemen hierbij de positie van hefboom in voor de sector. We bundelen krachten op het gebied van technologie, ten opzichte van aggregatoren, smart speakers en de auto-industrie. Daarnaast zijn we competitief op vlak van inhoud. Onze ambitie is om het meest innoverende, inspirerende audiobedrijf te zijn in Vlaanderen. Dus deze week de bestaande initiatieven mee ondersteunen en belichten is een must!”

An Caers

Steve van den Audenaerde, Business Development Manager Radio: “Voor de adverteerder vormt het stijgende bereik van digitale radio een nieuwe opportuniteit. Op de digitale streams kunnen we vanaf 1 januari 2019 bij de start een pre-roll plaatsen. Een mooie kans om een kort, intensief moment te claimen als adverteerder. Zo kan hij 10 seconden heel intiem communiceren met de digitale luisteraar. Ook in mid-roll zullen we de mogelijkheid creëren om audio-reclame te brengen naar de luisteraars, zowel in premium als programmatic. En de thema-kanalen, zoals Q Workalicious, zijn exclusieve opportuniteiten voor klanten die een exclusief radiokanaal van Q willen co-branden. Zo is Hewlett Packard al met ons in zee gegaan om de Q-webzender voor de werkvloer mee in te kleuren.”

Steve Van den Audenaerde

Qmusic heeft de Workalicious playlists speciaal voor digitale radio, en op Joe kan je luisteren naar de digitale 70’s en 80’s kanalen. Op welke zaken zullen we in de toekomst inzetten binnen DAB+? 

Steve Van den Audenaerde: “Vanuit commercieel standpunt hopen we het bereik van de MEDIALAAN-zenders te kunnen uitbreiden en sommige types van luisteraars beter te bereiken met een aangepast aanbod. OP DAB+ is dat met Joe 70's en 80's. Hier ligt de focus misschien vooral op leeftijdscategorieën, we willen ook graag de focus leggen op andere eigenschappen. In streaming kunnen we écht heel ver gaan. Zo hebben we kerstzenders, maar we zouden samen met een adverteerder "pop-up stations" of radio's met een duidelijk doel kunnen maken. Zo is er in Australië een supermarktradio die op erg veel bijval van een breed publiek mag rekenen. Zo’n digitale zender zouden we bijvoorbeeld samen met een supermarktketen kunnen maken.”

An Caers: “We plaatsen de luisteraar centraal. Die kiest, naast een groot aandeel klassieke radio, voor digitale alternatieven. We zullen in de toekomst onze sterke content plaatsen op alle relevante platformen. Of er nog meer DAB+-kanalen komen, daar komen we binnenkort op terug. Zeker is wel dat we het aanbod digitaal zullen uitbreiden: 7 op de 10 luisteraars zeggen immers meer content te willen, die nog meer afgestemd is op hun muziekstijl. De toekomst van radio wordt met andere woorden een ‘en-en-verhaal’. 

Welke mogelijkheden biedt DAB+ aan de adverteerder, die FM-radio niet biedt? 

Steve Van den Audenaerde: “Voorlopig blijft het bij audioreclame op nieuwe kanalen waarmee hij een specifieke maar brede doelgroep kan bereiken. Het is mogelijk om met DAB+ ook tekst en beeld te laten zien en in de toekomst zullen hybride ontvangtoestellen via internet een twee-weg-communicatie toelaten; dus tussen DAB+ en een internetconnectie. Maar dat is nog even toekomstmuziek, al volgen we de innovaties die ervoor zorgen dat radio op nog meer plaatsen en momenten in perfecte kwaliteit wordt gebracht, op de voet.”

An Caers: “DAB+ staat voor een betere geluidskwaliteit. Voornamelijk voor het bereik van Joe speelt dit een belangrijke rol. Waar vroeger Joe in Limburg niet op alle plaatsen perfect te ontvangen was, verzekeren we nu een goed bereik. Ook zit DAB+ al in 30% van de wagens en dit aandeel zal blijven stijgen. Wie dus de 'rijdende luisteraar' wil bereiken, zit met DAB+ goed voor de toekomst.”