< Terug naar blog

"We zetten hiermee een grote stap richting consumergerichte radio"

Naar de radio luisteren en zelf kiezen uit welk decennium de muziek komt. Sinds 20 augustus kan het op de twee digitale kanalen van Joe. Op het ene hoor je enkel hits uit de jaren ’70, op het andere krijg je het beste van de jaren ’80. Enkel Engeland deed het ons voor. Tijd voor een gesprek met Sven Ornelis, presentator bij Joe, en Steve Van den Audenaerde, Manager Business Development Radio. 

Waarom lanceren we deze digitale kanalen?

Thumbnail

Sven Ornelis: “We zijn steeds op zoek naar nieuwe ontwikkelingen. Want hoewel radio volgens mij altijd zal blijven bestaan, mag je natuurlijk niet blind zijn voor de mogelijkheden van de nieuwe technologieën. En deze digitale kanalen zijn een gegeven waar al mee geëxperimenteerd werd in het buitenland. Absolute Radio in Engeland doet namelijk iets gelijkaardigs. Ze zenden een ochtendshow op verschillende kanalen tegelijk uit, maar ze kiezen voor een ander systeem dan wij. Ze werken met even lange muziekstukken op elk kanaal en dat heeft wel wat nadelen. Je krijgt altijd abrupte eindes wanneer je overschakelt naar de stem van de presenator. Ook kan je nooit een plaat aan- of afkondigen. Wij wilden het beter doen en hebben iets ontwikkeld waarbij we alle contentblokken kunnen behouden: nieuws, weer, verkeer en zo voort.”

Steve Van den Audenaerde: “Joe speelt met deze kanalen in op het feit dat mensen nog naar hun favoriete muziek willen luisteren. Want iemand van rond de 50 zal 80’s-muziek willen horen terwijl iemand die iets ouders de voorkeur zal geven aan 70’s-muziek. Via deze digitale kanalen kunnen mensen dus zelf kiezen waar ze naar luisteren. Op die manier blijven ze ook langer bij ons, want ze kunnen naar eigen believen switchen tussen de twee digitale kanalen en de moederzender. Een groot voordeel tegenover playlists op pakweg Spotify is trouwens dat de playlist is samengesteld voor radio. Het is veel méér dan een lijst opeenvolgende nummers. De flow zit goed, de nummers lopen mooi in elkaar over en er is een opbouw. Daarnaast spelen we met deze kanalen nog steeds in op mensen die lineair willen blijven luisteren, want je blijft op het belangrijkste radiomoment van de dag geconnecteerd via de gesproken content.” 

Hoe gaat het uitzenden op twee extra digitale kanalen technisch in zijn werk?

Sven: “De afkondigingen voor de 70’s en 80’s-zenders zijn opgenomen op voorhand. Maar we gebruiken die op zo’n manier dat we eigenlijk wel de livefeel kunnen behouden. Want de nadruk ligt op het actuele, en dat is wel allemaal live. Daarnaast hebben we voor de ochtendshow nu ook een extra redacteur in ons team. Die zet alle contentblokken op de juiste plek. Van zodra we 20 seconden aan het opnemen zijn, kan hij het verplaatsen. Daardoor heb je een klein beetje vertraging, maar dat is te verwaarlozen. Want digitale radio heeft dat sowieso, dus mensen zijn het al gewoon.” 
 

Welke rol speelt DAB+ in dit verhaal?

Steve: “DAB+ biedt een betere geluidskwaliteit en een groter aanbod zenders. Dankzij DAB+ krijgen we dus ook nieuwe luisteraars. Want de mensen die zo’n toestel in de wagen hebben zijn over het algemeen net de doelgroep die we met Joe willen bereiken. Bij het ontdekken van hun toestel zullen veel van hen ook de online kanalen van Joe ontdekken, want we hebben een bekend merk dat meteen in het oog springt. Ook zullen er in de toekomst steeds meer DAB+-gebruikers zijn. Het zit nu al in 25 % van de nieuwe wagens, maar over een paar jaar zal dit in elke wagen zitten en in meer en meer radiotoestellen thuis en op het werk.” 

Sven, welke reacties krijg je op de nieuwe onlinekanalen?

Sven: “We hebben al heel veel positieve reacties gekregen. Niet alleen van luisteraars maar ook van de openbare omroep en andere zenders. Want het is toch weer een grote stap die we zetten binnen consumergerichte radio. Ik denk dat deze kanalen voor ochtendshows heel interessant zijn. Overdag mag je gerust een soort muzikaal behang creëren. Maar zoals blijkt uit onderzoek voelt de luisteraar ’s ochtends de drang om informatie te krijgen en meegenomen te worden in het ritme van de dag. Met z’n allen uit de veren, met z’n allen in de file, dat gevoel. Dus in dat opzicht hebben wij een groot voordeel tegenover meer machinale radio.”

Welke mogelijkheden bieden deze kanalen aan de adverteerder?

Steve: “We staan zeker en vast open voor hun creatieve ideeën. Neem nu een tv-programma als ‘Wat een jaar’, dat vanaf september loopt op VTM. Dat speelt ook in op die decennia waar Joe muziek uit draait. Stel dat een adverteerder creatief rond het thema 70’s of 80’s werkt en en het thema wil doortrekken op radio dan zijn de moederzender en digitale kanalen van Joe daarvoor ideaal.”

Delen