< Terug naar blog

Cannes Lions 2018 door de ogen van TBWA

Dit jaar gingen vijf Belgische agencies aan de haal met een aantal van de felbegeerde Lions. In deze reeks laten we hen aan het woord over hun kijk op het festival in Cannes. We spraken met Jan Macken, Creative Director bij TBWA. "Steeds meer merken komen uit voor hun moreel kompas." 

Jullie wonnen een Silver en drie Bronze Lions. Wat betekent het om zulke prijzen te winnen?

Thumbnail

Jan Macken, Creative Director: “Het is geen doel op zich, maar het is natuurlijk altijd fijn. Als je in je achterhoofd houdt dat er 35.000 cases werden ingezonden, dan geeft het wel voldoening om op hetzelfde niveau te zitten als de buitenlandse concurrentie. Want het bewijst dat je erin slaagt de conventies te doorbreken. Maar het is trouwens niet zo dat je altijd in de prijzen valt met het werk waarvan je het verwacht, dikwijls bekroont de jury net iets anders.” 

Wat was de opmerkelijkste evolutie op het festival?

“Het viel op dat steeds meer merken uitkomen voor hun moreel kompas. Volgens mij komt dat omdat de nieuwe generatie klanten dat ook verwacht. Een sterk voorbeeld vind ik de case van Nike: ‘Australian Marriage’. Daarin kwamen ze uit voor het feit dat ze voor het homohuwelijk zijn door hun logo te veranderen in het vinkje op het stemmingsformulier rond het homohuwelijk.” 

Wat vind je van de uitspraak ‘Print is dead’ in het kader van het festival?

Thumbnail

“In outdoor vind ik print net een heel krachtig medium. Want daarmee kom je publiekelijk voor je mening uit. Denk maar aan de film ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’. Het kan echt de ruimte hacken en je speeltuin vergroten. Een mooie case dit jaar was ‘David Bowie Is Here’ van Spotify. Ter gelegenheid van de lancering van de tentoonstelling ‘David Bowie Is’, bouwden ze een metrostation in New York, dat naar hem vernoemd is, om tot een museum. Je vond er meer dan 40 unieke stukken: van nooit eerder getoonde foto’s, over songteksten op de trappen, tot persoonlijke voorwerpen uit zijn archief.”

Wat was je favoriete case?

“‘The Gene Project’ van Marmite vind ik super. In die campagne spelen ze in op het feit dat Marmite een ‘love it or hate it’-product is. Sterker, ze hebben zelfs wetenschappelijk bewezen dat je geboren wordt met een genetisch bepaalde voor- of afkeur voor Marmite. Mensen konden een testkit bestellen om dat te achterhalen. Het werd tegelijk hun meest polariserende én effectieve campagne.”

Delen