5 insights in kids marketing

Kinderen die nu opgroeien, krijgen dagelijks duizenden prikkels te verwerken en zijn heel vertrouwd met nieuwe media en devices. Dus dé vraag is: hoe krijg je nog hun aandacht als merk? Bij MEDIALAAN - de Persgroep Advertising hebben we heel wat kidsmerken in huis: VTM KIDS, Nickelodeon, Nick Jr., Disney Channel en Disney Junior. Onze kidsexperts geven je 5 insights rond adverteren op kindermaat.

Kinderen zijn influencers binnen het gezin 

Ouders spelen een superbelangrijke rol in het leven van hun kinderen. Zij beslissen wat er in huis komt, dus overtuig hen ervan dat jouw content leuk en interessant is voor de ontwikkeling van hun kind. Maar tegelijk laten ouders zich ook graag inspireren door hun jonge influencers. Zo bleek uit de resultaten van een JBC-campagne dat in bijna 50% van de gezinnen de kinderen zelf beslissen welke kleren ze dragen. 

Kids marketing

Creëer sterke content 

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar alles begint bij sterke content. Wat maakt content sterk? Relevantie speelt een belangrijke rol. Stel jezelf de vraag of jouw verhaal wel iets is waar je doelgroep op zit te wachten. Bepaal op voorhand je (hoofd)boodschap en houd die boodschap simpel. Want ‘less is more’. Wat wil je teweegbrengen en wat moet er blijven hangen? Vertaal deze boodschap naar elk medium en zorg dat je consequent communiceert. Maak op voorhand duidelijke afspraken met je (media)partner: ga je voor awareness of voor conversie?

Vergeet verder niet om je content kort, krachtig en consistent te houden. Want kinderen houden van duidelijkheid. Hoe bereik je kids die een ad blocker hebben? Wees creatief! Een mooi voorbeeld van zo’n campagne is De Barbie Droomdagen. 

Ken je doelgroep en speel er maximaal op in 

Denk goed na over welke leeftijdscategorie je wil bereiken. Durf je communicatie te testen, want wat vandaag lit is, is morgen alweer cringe. Bij inhoud hoort ook een bepaalde toon. Kinderen zijn erg gevoelig aan “kinderachtig” taalgebruik; ze zijn namelijk jongvolwassenen! Top-down communicatie is dus volledig out. Betrek je doelgroep, ga de dialoog aan en laat je inspireren door hun denk- en leefwereld.

Jongeren hechten belang aan authenticiteit. Vloggers spreken vanuit hun eigen leefwereld en hoeven daarom zelfs niet per se de hoogste kwaliteit te garanderen, dat maakt hen authentiek. 

Vanuit programmatie spreken we volledig de taal van de kinderen en jongeren. Binnen het lokale VTM KIDS-format Vloglab, maken de VTM KIDS vloggers content die wij verspreiden via YouTube en via onze platformen. Maatwerk kan ook natuurlijk. In functie van de objectieven schakelen we soms externe influencers in, die zich voor een bepaald merk of product engageren. 

Vloglab in drie cijfers 

Vloglab Beach Stories: +- 50.000 views/aflevering
VTM KIDS: 8.000 followers op Instagram
Vloglab op Tik Tok: 50.000 fans

Gebruik de juiste kanalen 

Kinderen consumeren meer video dan ooit tevoren, en televisie staat als medium om die videocontent te consumeren nog steeds op nummer 1. Met al onze kidsmerken samen bereiken we maar liefst 94% van alle 4- tot 14-jarigen in Vlaanderen. Wat niet wegneemt dat ze ook video bekijken via digitale platformen. Ze willen content kunnen bekijken op het platform dat voor hen op dat moment relevant is. 

Het is belangrijk om een crossmediale aanpak in het achterhoofd te houden. Bij MEDIALAAN – de Persgroep Advertising werken we steeds vanuit de beoogde doelgroep en bepalen we de mediamix in functie van de objectieven en het product. Zo werkten we voor Fidea’s “Veilig terug naar School”-campagne een partnership uit. Enerzijds maakten we branded content met veilige fietstips, door kinderen in dialoog te laten gaan met Sven Nys. Anderzijds trokken we deze lijn door in print, door het topic zowel in Goed Gevoel KIDS als via HLN te brengen.

Keep it fun! 

Kinderen houden van spelen en gebruiken graag hun fantasie. Zorg ervoor dat er een incentive is, maak het proces leuk en speel maximaal in op beleving. Een mooi voorbeeld is onze samenwerking tussen Nickelodeon en Hasbro. We organiseerden een NERF kampioenschap, waarrond we online content en branded content creëerden. Bekijk hier de casemovie.

Ontdek al onze kidsmerken

Wil je graag al onze kidsmerken ontdekken? Dat doe je hier! 

Benieuwd naar ons aanbod of liever een voorstel op maat? Neem dan contact op met Sofie Mees: mail: sofie.mees@medialaan.be. Telefoon: 02/254 81 02. 

Bronnen
Apestaartjaren onderzoeksrapport
Hoe bereik je Generatie Z?, Branddeli
Little Big influencers, Viacom 2015
SPIM-onderzoek JBC & VTM KIDS (oktober 2018) – Kelly Van der Veken

Tags